Weet jij het verschil tussen werken in je bedrijf en werken AAN je bedrijf?

Efficiënt werken, Groei, Topo tips

Home » Groei » Weet jij het verschil tussen werken in je bedrijf en werken AAN je bedrijf?

Werk jij AAN je bedrijf? ‘’Natuurlijk werk ik aan mijn bedrijf, mijn dagen zijn juist gevuld met werk!’’ Herken jij deze reactie bij jezelf, na het lezen van bovenstaande titel? Dan hebben we een waardevol inzicht voor je. Want werk je eigenlijk wel AAN je bedrijf? Weet jij wat het verschil is tussen werken IN je bedrijf en werken AAN je bedrijf? TopoCloud deelt dit graag met je!

 

Werken IN of AAN je bedrijf?

In eerste instantie klinkt dit als twee verschillende benamingen voor hetzelfde, maar dit is niet zo. Het zijn zelfs twee heel verschillende dingen!

De dag van een ondernemer staat vaak in het teken van één ding: drukte. Vaak ben je, net als je werknemers, de hele dag bezig met het uitvoeren van dagelijkse taken en komt er veel tussendoor dat ook even opgelost moet worden. Het uitvoeren van de dagelijkse taken en lopende processen, noemen we werken IN het bedrijf.

Werken AAN je bedrijf is anders. Deze vorm van werken richt zich op vernieuwing en verbetering van het bedrijf. Je laat de normale dagelijkse werkzaamheden los en kijkt wat er beter kan. Hoe je je bedrijf verder, groter, efficiënter, waardevoller kunt maken. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een nieuwe marketingstrategie of het implementeren van een CRM-systeem. Beide voorbeelden van het werken aan je bedrijf. Maar ook het verbeteren van lopende processen of het borgen van een succesvolle ontwikkeling zijn voorbeelden van werken aan je bedrijf.

 

Waarom is het belangrijk om AAN je bedrijf te werken?

Door te werken aan je bedrijf zorg je dat je voorbereid bent op de toekomst. Zodat je bedrijfsprocessen inricht en bewaakt en waardoor je organisatie kan meeschalen. Daarnaast kun je daadkrachtiger werken aan jouw stip op de horizon. Bijvoorbeeld door het maken van een meerjarenplan.

 

Waarom lukt het niet om AAN je bedrijf te werken?

‘Volle agenda’s, deadlines, even meekijken, dit moet nu af, anders kan ik niet verder’. Je laten opslokken door het hier en nu is in een split second gebeurd. Dit is vaak de voornaamste reden dat er geen tijd en ruimte is om van een afstandje naar je organisatie te kijken en te zien wat er beter kan. Maar ook het uit handen geven van verantwoordelijkheden kan hierin een cruciale rol spelen. Begrijpelijk… De juiste balans tussen zaken overdragen en grip houden is hierin de sleutel. De sleutel tot rust en ruimte voor jezelf. De sleutel tot het structureel verbeteren van je organisatie. De sleutel tot succes.

 

TopoCloud kan jou helpen!

Nieuwe ideeën of ontwikkelingen zijn er vaak in overvloed. Zowel bij jezelf als bij collega’s en medewerkers. Maar wat we vaak zien gebeuren, is dat deze ideeën in de hoofden blijven zitten of niet (volledig) tot uitvoering worden gebracht. TopoCloud helpt je om structureel te werken aan deze ideeën.

TopoCloud is de online management applicatie die je helpt bij het structureel werken AAN je bedrijf. Een van de belangrijkste principes waar wij in geloven is de ‘Start with Why‘ filosofie van Simon Sinek. Bij elk project start je met het beantwoorden van de vraag waarom je dit wilt. Dit kan een simpele reden zijn als iets verplicht is (voldoen aan de AVG-wetgeving bijvoorbeeld), maar daag je zelf hier ook in uit. Hoe gaat dit bijdragen aan de ontwikkeling van je organisatie en waarom wil je dit? Wat gaat het je brengen? Wanneer je antwoord kunt geven op de achterliggende waarom vraag, dan is het motiveren van jezelf én anderen zo veel makkelijker.

In TopoCloud werk je in een inspirerende werkomgeving aan projecten die je organisatie gaan verbeteren. Dus niet te verwarren met werkzaamheden of projecten die een repeterend karakter hebben.

 

Een voorbeeld

Een organisaties die onlangs met TopoCloud is gaan werken, is gestart met het plaatsen van hun deals/opdrachten in TopoCloud. Want wanneer het afhandelen van deze deals op een betere manier zou gaan, zou de organisatie zeker verbeteren. Klinkt goed toch? Maar toch is het verhandelen van deze deals, niet waar TopoCloud voor bedoeld is. De organisatie kwam door het gebruik ook tot deze conclusie en werd hierdoor aangespoord om te werken AAN het bedrijf. De behoefte was er om te werken met een goed projectmanagement programma voor het opvolgen van deals. De organisatie kwam uit op het maken van een verbeterproject in TopoCloud waarbij er eerst de behoeftes werden geïnventariseerd om vervolgens de markt van de projectmanagement tools te verkennen. Daaropvolgend is het implementatieproject gestart met de tool die het beste bij de organisatie past om vervolgens de tool goed intern uit te rollen en te borgen.

Door dit traject goed in TopoCloud te omschrijven en in de tijd te plaatsen, de juiste mensen in je organisatie verantwoordelijk te maken, creëer je draagvlak en vergroot je het succes binnen je bedrijf.

 

Plan, Do, Check & Act

Plan Do Check Act

Het monitoren van je ontwikkeling doe je in TopoCloud door met deze verbeterprojecten de PDCA-cyclus te doorlopen. Binnen deze cyclus worden doelstellingen, milestones, taken, KPI’s, uren en budget beschreven, uitgevoerd en bewaakt. Aan het einde van elk project volgt er een evaluatie en is er een borgingsproces. Door alle fases te doorlopen, werk je actief aan je projecten, ben je altijd up-to-date en gaat de inspanning van een project nooit verloren.

Wil je ook werken AAN je bedrijf. Zie je kansen en mogelijkheden om je organisatie te verbeteren, maar heb je nog niet de juiste handvatten en tools om dit daadwerkelijk structureel op te pakken. Start dan nu met TopoCloud en ontdek zelf hoe we je hierbij helpen. Start nu gratis!

Let's go!

Wil jij ook werken AAN je bedrijf? Start met een goed plan, een duidelijke route en werk vooral samen. Want dan kun je grote hoogtes bereiken.

Zet de eerste stap in je nieuwe avontuur met TopoCloud!